Ik schrijf

Een goede schrijfhouding heeft invloed op het soepel bewegen bij het schrijven. Niet alleen in de kleuterperiode, maar ook gedurende de hele basisschoolperiode. Een goede schrijfhouding kan leiden tot een beter handschrift, maar is ook van belang voor het lichamelijk welzijn. Allerlei problemen zoals vermoeidheid en concentratieverlies, kunnen doordoor in belangrijke mate worden voorkomen.

0 goede zithouding en schrijfhouding (koning).jpg 1/ 0 goede potloodhantering (de koning).jpg2/
1/ ik zit flink recht met mijn voeten op de grond en mijn buik iets van de tafel
2/ ik hou mijn potlood goed vast: puntje, slijpsel, stukje kleur, dat moet je zien
0 ik let op hoe ik zit.jpg3/0 ik let op mijn blad.jpg4/0 ik let op mijn potlood (varkentje).jpg5/
aan de hand van een liedje wordt het duidelijk waarop we moeten letten:
3/ ik let op: hoe ik zit (zit rechtop, je hoofd nu iets naar voren, voeten op de vloer, niet hangen op de tafel)
4/ ik let op: mijn papier (het papier een beetje schuin op de tafel, )
5/ ik let op: mijn potlood (pak je potlood vast tussen wijsvinger en duim, het potlood ligt op de middelvinger)
 
 
Hoe houd je een potlood goed vast?
 
Met verf, kleurpotloden en krijt maken kleuters de mooiste tekeningen. Hun aandacht gaat vooral uit naar wat er op het blad komt te staan en niet naar het vasthouden van het schrijf-en tekenmateriaal. Toch is het belangrijk dat de kleuters de juiste potloodgreep aanleren. Een verkeerde greep kan de vloeiende beweging bij het schrijven belemmeren, dit kan leiden tot verkramping en tempoverlies tijdens het schrijven.
 
 
 
Een potlood wordt vastgehouden tussen duim en wijsvinger, net boven het afgeslepen gedeelte. Dit is ongeveer 2 cm van het schrijfmateriaal. Bij de linkshandigen is het ongeveer 2.5 tot 3 cm van de punt. Het potlood ligt daarbij op het kootje van de middelvinger net onder het nagelbed. Het is niet noodzakelijk dat het potlood naar de schouder wijst, schuin naar buiten is ook goed.
 
Niet goed is als:
-kleuters het potlood net boven de punt vasthouden
-de wijs-en middenvinger op het potlood rusten
-het potlood met meerdere vingers wordt vastgehouden
 
 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten